|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1737 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Prowadząca mgr Mariola Wiśniewska Nauczyciel SOSW w Braniewie SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. I GIMNAZJUM Temat:"Pod urokiem Tatr" - refleksje polskich poetów. Cel główny: zapoznanie z twórczością poetów podhalańskich m.in.: J. Kasprowicza, Andrzeja Skupienia -Florka, Stanisława Nędzy - Kubińca, czytanie twórcze i interpretacyjne wybranych utworów. Cele operacyjne: Uczeń
czyta utwory twórców podhalańskich; wyodrębnia w tekście odpowiednie cytaty; umie docenić znaczenie tradycji regionalnej,gwary góralskiej; poznaje na przykładzie w/w poetów charakterystyczne cechy poezji ludowej; zacieśnia uczuciowe związki z regionem; posługuje się poznanym słownictwem,rozumie jego zastosowanie; sporządza notatkę z lekcji wspólnie z innymi i samodzielnie; Cele specyficzne dla języka polskiego:
umiejętność redagowania ustnej i pisemnej formy wypowiedzi; ćwiczenie czytania utworów poetyckich ze zrozumieniem. Cel wychowawczy:
- krzewienie kultury regionalnej poprzez czytanie poezji;
- rozbudzanie miłości do rodzinnego kraju;
- wykonanie wystawki poświęconej pięknu regionu podhalańskiego;
- organizacja pracy na lekcji;
- porozumiewanie się w sposób kulturalny;
Metody i formy pracy:
- praca w małych grupach
- praca z tekstem
- praca indywidualna - piktogram
- metoda poglądowa
- metoda problemowa
materiały dydaktyczne:
- fotografie rycin przedstawiających podobiznę poetów;
- barwne fotografie róznych miejsc Podhala;
- podręcznik do języka polskiego;
- tomik wierszy Kasprowicza,Skupinia - Florka,Nędzy - Kubińca;
Etapy lekcji:
- Sprawdzenie pracy domowej,(przyniesienie rycin znanych btwórców podhalańskich oraz widokówek przedstawiajaacych urok Tatr;
- Pogadanka na temat folkloru regionalnego oraz sporzadzenie wystawki poswięconej pieknu naszego Podhala;
- Zapisanie tematu lekcji i konieczne wyjasnienia
- Czytanie twórcze utworów zamieszczonych w podręczniku.Najpierw przez nauczyciela lub aktora z płyty,następnie przez ucznia .Zaznaczenie fragmentów podkreślajacych piekno Tatr.Rozmowa o wyrażonych w utworach uczuciach.
- Czytanie utwrów z próba zastosowania gwary podhalańskiej.
- zapisanie przez nauczyciela na tablicy - planszy naturalnego,oczekiwanego wniosku :
GWARA TO DRUGA ,OBOK JĘZYKA OGÓLNEGO ODMIANA JĘZYKA LITERACKIEGO.
- NOTA BIOGRAFICZNA O AuTORACH Z WYKORZYSTANIEM ENCYKLOPEDII I PUBLIKACJI "O POETACH I PISARZACH INACZEJ"",Antologii literatury polskiej"
- Praca w grupach : - wypisywamie ciągu skojarzen ze słowem - Tatry(praca indywidualna) i wspólne rozwiązywanie zadania w postaci piktogramu na tablicy.
- Praca do wykonania w domu:W Słowniku jezyka polskiego wyszukaj wyjaśnienie słów:szczyty,turnie,regle.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|